VRAŤTE ČT KONCESIONÁŘŮM, ŽÁDÁ PETICE

Připomeňte si, jak plní veřejnoprávní poslání Moravec nebo Fridrichová

2019 05 02 01ouře kolem České televize pokračuje. Je třeba ji bránit, nebo je třeba ji vrátit zpátky na zem? Asociace nezávislých médií má za to, že platí to druhé, a připravila petici, ve které žádá, aby se ČT vrátila do rukou těch, kteří si ji platí, do rukou koncesionářů.

V tuto chvíli je prý ČT v rukou úzké elitní skupiny osob a údajně nepodává nezávislé informace. Stačí se podívat na Otázky Václava Moravce nebo na stížnosti Tomia Okamury na pořad 168 hodin.

Čeští občané mohou v těchto dnech podepsat dvě petice týkající se České televize. Jednu podepsalo na 16 tisíc lidí a povědomí o ní šíří ve veřejnosti senátoři Jiří Drahoš či nově zvolený člen horní komory Parlamentu David Smoljak. Signatáři chtějí veřejnoprávní televizi bránit proti zásahům politiků do nezávislosti tohoto média.

Ale pak je tu ještě jedna petice, za kterou stojí Asociace nezávislých médií. Její signatáři žádají, aby se veřejnoprávní televize vrátila ke své původní úloze, totiž službě občanů. Zdá se jim totiž, že si Českou televizi zprivatizovala jistá elitní skupina, která přestala klást důraz na podávání objektivních informací a skutečně pestrého obrazu dění ve světě. Senátoři Drahoš, Smoljak a další lidé podle signatářů této druhé petice usilují toliko o zachování statu quo, o zachování dnešního, podle nich špatného fungování ČT.

„My, níže podepsaní, se domníváme, že jde o naprosto bezprecedentní veřejnou lež a vyvolávání paniky, která má zakrýt skutečné ambice autorů oné petice, totiž totální a zákonem potvrzené ovládnutí veřejnoprávních médií, tzn. především veřejných prostředků ve výši celkem cca 10 miliard ročně, které musí podle zákona platit každý koncesionář (vlastník rozhlasového nebo televizního přijímače), tedy i my všichni. Jsme přesvědčeni, že autorům petice nejde o záchranu svobody slova, nýbrž o nekontrolovatelný dosah na tyto prostředky z našich kapes,“ stojí doslova v kontrapetici.

Petici můžete podepsat zde.

V petici je dále uvedeno, že „Hlavními úkoly veřejné služby v oblasti televizního resp. rozhlasového vysílání jsou zejména poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů“.

Z čeho Asociace nezávislých médií vychází, když tvrdí, že Česká televize nepodává objektivní informace a její práce není řádně kontrolována?

Možná z pořadů Václava Moravce, kde dává moderátor až příliš najevo, co si myslí o některých hráčích na české politické scéně. Podle některých jeho pořady přípomínají účtování s politiky, které nemá rád.

„U Klausů v kuchyni vznikají nápady této politické rodiny. Rodiny, která když ztrácí vliv, nálepkuje ostatní. Ocitne-li se v politických potížích otec, např. kvůli financování vlastní politické strany, jsou povoláni do boje manželka a syn. Je-li třeba zaměstnat syny, vypomůže tatínek s bývalým ředitelem polostátního gigantu ČEZ. Chtějí-li vyhodit syna z politické strany, protože když není po jeho, škodí, kde může, přispěchá na pomoc papá. Kuchyňská logika velí, účel světí prostředky. A všechno je dovoleno“, zaznělo z úst Václava Moravce 17. března v jeho nedělním pořadu Otázky Václava Moravce.

Další informace naleznete zde.

Moravec je také kritizován za často velmi jednostranný výběr hostů. Nedávno si například k debatě o EU a zahraniční politice pozval názorově velmi blízké trio Andrej Kiska- Petr Pavel- Jacques Rupnik.

Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie si již mnoho měsíců stěžuje např. pořad 168 hodin, kterým diváky provází Nora Fridrichová.

„Vy mě pořád dehonestujete. Dokdy mě budete otravovat, váš pořad?“, ptal se. Novinář jej ujistil, že až do té doby, než odpoví na jeho otázky. „Proč bych měl odpovídat na vaše zkorumpované otázky“, rozčílil se Okamura na redaktora tohoto pořadu v březnu 2018.

Následoval záběr, který zjevně časově navazoval na natočený rozhovor. Tomio Okamura na něm přichází na jednání se šéfem poslanců hnutí ANO Jaroslavem Faltýnkem, pravděpodobně nevěděl o běžící kameře v přítmí a už z dálky si stěžoval: „Co dneska předváděl nějakej ten ksindl, ten Novák ze 168 hodin, to jsem v životě neviděl“, kroutil hlavou.

Celý článek naleznete zde.

Situaci kolem České televize čas od času víří také člen Rady ČT Zdeněk Šarapatka. V závěru roku 2018 se na svém Facebooku rozepsal velmi nepěkně o občanech, kteří mají tolik drzosti a využívají svého práva podat k radě stížnost. Šarapatku rozčílily stížnosti na „kriticky pravdivou publicistiku“ v pořadu Nory Fridrichové 168 hodin a rovněž na Wollnerovy Reportéry ČT.

Lidi, kteří si na tyto pořady stěžují, popsal radní Šarapatka jako „šílence, reinkarnované odněkud ze sedmdesátek“ a „proruské hnidy“. Následně si postěžoval, že těmto lidem „úměrně kolaboraci hlavy státu a agresivitě bolševických papalášů včetně Bureše“ roste sebevědomí.

Jednostrannost vysílání už České televizi vytkla i RRTV v případě volebního zpravodajství z prezidentských voleb v USA, kdy podle Rady pozvaní hosté ve studiu výrazně nadržovali jedné z kandidátek, Hillary Clintonové.

To jsou jen některé příklady neobjektivního přístupu České televize a její nedostatečné kontroly, jak je může vnímat Asociace nezávislých médií, kvůli kterému dala občanům možnost podepsat petici za návrat ČT do rukou těch, kteří si jí platí, do rukou občanů.

Další informace naleznete zde.

„My, níže podepsaní, jsme přesvědčeni, že veřejnoprávní média tento úkol dlouhodobě neplní, jsou hlasateli jednoho typu názorů a ignorují nebo ostrakizují jiné, nepřipouštějí diskusi a likvidují názorovou pluralitu. Vyzýváme naše zastupitele, aby vrátili veřejnoprávní média do rukou těch, kdo si je platí, koncesionářů, a nepřipustili jejich ovládnutí jedinou názorovou a mocenskou skupinou“, doplnila Asociace.